Köpvillkor

Om activenordic.se

Företaget har sitt säte i Stockholm och heter VDF AB med Org.nr 556978-7483. Önskar du att komma i kontakt med oss så skicka ett mail till support@activenordic.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.

Beställning

När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress. Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till support@activenordic.se.

Leverans

Våra leveranstider är normalt 1-3 arbetsdagar (om inget annat anges på produktsidan)

För alla leveranser:

Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen efter. Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress så fort som möjligt via vår supportadress: support@activenordic.se

Om ett paket inte hämtas ut från ombud tillkommer fraktavgift samt en handläggningsavgift på 200 kr, detta dras av på återbetalningsbeloppet eller betalas innan varan skickas på nytt. 

Priser

Alla priser i butiken anges i SEK och är inklusive moms (25%). Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.

Miljö

Vi arbetar kontinuerlig för att ha så liten miljöpåverkan som möjligt. Vi skickar bland annat inte följesedel i våra försändelser utan levererar denna digitalt. Vi använder oss av miljövänliga emballage och försöker att använda så lite material som möjligt (utan att tumma på kvalitet).

Ångerrätt

Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt. Notera att returpaket skall vara spårbara och uppmärkta med namn samt att om det vid köptillfället varit gratis frakt räknas detta av mot återbetalningsbeloppet.

5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt:
Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss support@activenordic.se. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.

Invänta sedan en retursedel som vi bifogar till dig.
Du bör omedelbart och senast inom 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss. Du står för returfrakt som dras av på återbetalningsbeloppet när vi mottagit din retur.

Produkterna skall skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning. På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.

5.2 Ångerrätten gäller inte vid:
Använda hygienartiklar och kroppsnära produkter såsom stöd för knä, rygg och fot godkänns inte ångerköp av hygienskäl. Produkter som har karaktär av förseglad ljud- eller bildupptagning och där förseglingen har brutits av dig. Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål. Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt. Varor som snabbt kan försämras, exempelvis livsmedel. Lösnummer av tidningar eller tidskrifter.

Storleksbyte

Meddela oss via e-post på support@activenordic.se. I ditt meddelande ska ditt ordernummer finnas med. Notera att vid storleksbyte står du för frakten (60:-).

Presentkort

Giltighet
Presentkortet är giltigt i 24 månader från inköpsdatumet. Efter denna period kan kortet inte längre användas eller återlösas.

Användning
Presentkortet kan användas som betalning för alla produkter på ActiveNordic.se. Om inköpsbeloppet överstiger kortets värde måste skillnaden betalas med en alternativ betalningsmetod.

Återlösning
Presentkortet kan inte lösas in mot kontanter, krediter eller andra presentkort.

Återbetalning
Köp gjorda med presentkort återbetalas inte i kontanter. Återbetalningar för produkter betalade med presentkort återgår som kredit till presentkortet.

Förlust eller Stöld
ActiveNordic.se ansvarar inte för förlorade eller stulna presentkort. Kortet behandlas som kontanter och ska skyddas därefter.

Frakt
Digitala presentkort levereras elektroniskt utan extra kostnad.

Kampanjer och Erbjudanden
Presentkortet kan inte kombineras med vissa kampanjer och erbjudanden, om inte annat anges.

Genom köp eller användning av ActiveNordic.se's presentkort godkänner du dessa villkor.

Garanti och reklamation

Skulle produkten vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet. Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara. Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.

Våra produkter har 12 månaders garanti, batterier har 6 månaders garanti. Garantitiden börjar löpa från den dagen produkten levererats.

Batteri är något som måste underhållas för att kunna behålla sin kapacitet. Alla produkter som säljs med laddare får endast laddas med den laddare som följde med vid köpet. Detta då våra produkter är utvecklade för just den laddaren. Att koppla in en laddare från annan part kan vara farligt och kan förstöra produkten och därmed förbruka garantin.

Om felet/skadan inte täcks av garantin kan du debiteras inspektionskostnaden samt få en offert för reparationen.
Notera att garantin normalt sett tillexempel inte omfattar tapp, fukt och skador orsakade av yttre åverkan.

Vill man nyttja sin garanti skickar man ett mail till vår support (via hemsidan eller mail) innehållande felbeskrivning, ordernummer och gärna bild/video som visar felet. 

Om min garanti löpt ut
Har din garantitid gått ut kan vi med högsta sannolikhet ändå hjälpa dig. Skriv till vår kundservice för att få ett reducerat pris på åtgärd. 

6.1 Hur går du tillväga vid reklamation?
Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till support@activenordic.se där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet gärna med video eller bild. Om vi inte lyckas att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer. Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.

Ansvarsbegränsning

Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör. Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.


Produktinformation

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.


Information om Cookies

Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.


Personuppgifter

Genom att handla hos activenordic.se accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.
activenordic.se är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden – för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.

Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.

10.1 Vad är en personuppgift?
En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
10.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.
Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
10.3 Rättslig grund
I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.
10.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
10.4.1 Betalleverantör
Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri. De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Visa, Mastercard via Stripe och Klarna. Fakturafrågor tas direkt med Klarnas support.

10.4.2 Fraktbolag
För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
De fraktbolag vi samarbetar med är: Postnord.
10.4.3 Nyhetsbrev
Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte. Vi använder MailChimp för utskick av nyhetsbrev.
10.5 Rätten till tillgång
Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.
10.6 Rätt till rättelse
Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.
10.7 Rätten att bli glömd
Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).
10.8 Ansvarig för dataskydd
activenordic.se är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.
10.9 Så skyddar vi dina personuppgifter
Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.


Ändringar i de allmänna villkoren

Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.


Tvist och lagval

I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr

Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.